Pesanan Pengendali Blog kepada Semua Ahli Ilmu

Imam Ibnu Asakir, Imam al-Khatib dan Imam al-Hafiz al-Mizzi meriwayatkan sebuah hadis yang berbunyi:

"Apabila akhir umat ini melaknat (generasi) awalnya, maka hendaklah orang-orang yang mempunyai ilmu pada ketika itu menzahirkan ilmunya, sesungguhnya orang yang menyembunyikan ilmu pada waktu tersebut seumpama seseorang yang menyembunyikan apa yang telah diwahyukan kepada (Sayyidina) Muhmammad SAW!!!"

Maka apabila lahir golongan yang mencaci dan melaknat para ulama' aqidah ASWJ al-Asha'irah dan al-Maturidiyyah (Hanafi, Maliki, Shafie dan majoriti Hanbali) yang mengikut generasi Salafus Soleh, apakah yang telah kita lakukan???
Thursday, May 15, 2008

Fatwa Khatimah al-Muhaqqiqin al-Imam Muhammad Amin (terkenal dengan gelaran Ibn Abidin)
  • Imam Ibn Abidin adalah seorang ulama’ yang sangat terkenal dalam dunia Islam sebagai pentahqiq mazhab Hanafi dan mufti besar kerajaan ‘Uthmaniyyah. Beliau sempat menyaksikan kebangkitan gerakan Wahhabi di zamannya. [Dalam sejarah Islam, gerakan ini telah menakluk haramayn sebanyak dua atau tiga kali sebelum kejatuhan Turki ‘Uthmaniyyah. Namun, agak sukar untuk mencari buku sejarah yang menbincangkan perkara ini? Kenapa? Boleh teka sendiri.
  • Beliau meletakkan kedudukan gerakan Wahhabi sebagai satu gerakan Khawarij yang mudah mengkafirkan umat Islam dan membunuh Ulama’ Ahli Sunnah dan Jamaah. Sesiapa yang mengetahui konsep tauhid Wahhabi secara terperinci, maka dia akan sedar kenapa amalan menghukum orang lain sebagai syirik atau kafir mudah berlaku dalam gerakan ini.

Kitab yang berjilid-jilid ini bertajuk “Radd al-Muhtar ‘ala al-durr al-mukhtar’ yang bermaksud “Mengembalikan Orang Yang Keliru ke atas Mutiara Terpilih”, dan dikarang oleh Imam Ibn Abidin. Kitab ini merupakan antara kitab fiqh muktamad dalam mazhab Hanafi.

Sedikit Terjemahan

Bab: Berkenaan Pengikut-pengikut [Muhammad] Ibn Abdul Wahhab, Golongan Khawarij Dalam Zaman Kita.

…sepertimana yang berlaku pada masa kita ini pada pengikut [Muhammad] Ibn Abdul Wahhab yang keluar dari Najd dan menakluki al-Haramayn (Mekah dan Madinah) dan mereka bermazhab dengan mazhab al-Hanbali tetapi mereka ber’iktikad bahawa hanya mereka sahajalah orang Islam dan orang-orang yang bertentangan akidah dengan mereka adalah kaum Musyrik. Dengan ini mereka pun menghalalkan pembunuhan Ahli Sunnah dan pembunuhan ulama’-ulama’ mereka sehingga Allah SWT mematahkan kekuatan mereka dan memusnahkan negeri mereka dan askar Muslim berjaya menawan mereka pada tahun 1233 H..

Teka-teki

  • Walaupun nama pengasas Wahhabi adalah Muhammad Ibn Abdul Wahhab, namun para ulama’ menamakan gerakan mereka sebagai Wahhabiah kerana istilah Muhammadiyyah adalah untuk umat nabi Muhammad SAW.

  • Namun begitu ada gerakan Wahhabi yang menggunakan istilah Muhammadiyyah, negara mana yer? J Bilakah istillah Wahhabiyyah bertukar menjadi Salafiyyah? J

0 comments: