Pesanan Pengendali Blog kepada Semua Ahli Ilmu

Imam Ibnu Asakir, Imam al-Khatib dan Imam al-Hafiz al-Mizzi meriwayatkan sebuah hadis yang berbunyi:

"Apabila akhir umat ini melaknat (generasi) awalnya, maka hendaklah orang-orang yang mempunyai ilmu pada ketika itu menzahirkan ilmunya, sesungguhnya orang yang menyembunyikan ilmu pada waktu tersebut seumpama seseorang yang menyembunyikan apa yang telah diwahyukan kepada (Sayyidina) Muhmammad SAW!!!"

Maka apabila lahir golongan yang mencaci dan melaknat para ulama' aqidah ASWJ al-Asha'irah dan al-Maturidiyyah (Hanafi, Maliki, Shafie dan majoriti Hanbali) yang mengikut generasi Salafus Soleh, apakah yang telah kita lakukan???
Monday, December 8, 2008

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh;

Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam,

Selawat dan Salam ke atas Rasulullah SAW, rahmat ke seluruh alam,

Juga kepada ahli keluarga dan para sahabat r.a. yang telah bertebaran di merata alam;

1. Tema bagi penulisan kali ini ialah “Mempertahankan Para Wali Allah”. Ini adalah kerana penulis mendapati terdapat tohmahan yang tidak sepatutnya datang daripada seorang pegawai bank (Affin Bank) terhadap wali Allah yang masyhur dari generasi Salafus Soleh iaitu Saidatina Rabi’ah al-Adawiyyah. Tuduhan ini terdapat di dalam Majalah i, keluaran November 2008.


[Sebenarnya kutukan terhadap Rabi’ah al-Adawiyyah ini bukanlah baru, penulis pernah menjumpai tuduhan-tuduhan seperti ini di dalam kitab para Wahhabi berbahasa arab. Penulis berpendapat Rabi’ah al-Adawiyyah menjadi sasaran golongan Wahabi Arab adalah kerana kata-kata beliau sering dinukilkan di dalam kitab-kitab ulama’ Sufi. Dan pembaca semuanya mengetahui bahawa golongan Wahabi sememangnya tidak suka dengan istilah Tasawwuf, Tarikat dan Ahli Sufi.]

[Banyak penulisan di Malaysia ini sebenarnya terjemahan atau kompilasi bagi apa yang ditulis oleh para Wahhabi di negara arab].


2. Begitu mudah tuduhan dilemparkan terhadap para awliya’ pada hari ini oleh orang-orang yang dangkal ilmu agamanya. Astaghfirullah.[Rasa marah pun ada. Semoga rasa marah ini adalah kerana Allah].


3. Terlebih dahulu, penulis lampirkan sebahagian daripada artikel tersebut:

4. Di dalam artikel ini, terdapat dua tuduhan kepada Saidatina Rabi’ah al-Adawiyyah:


Tuduhan pertama: Rabi’ah al-Adawiyyah berbohong apabila beliau berkata : “Manakala aku menyembah Allah kerana tidak takut neraka-Nya dan tidak mengharapkan syurga-Nya….hingga akhir..”


Tuduhan yang kedua: Kata-kata Rabi’ah al-Adawiyyah ini bertentangan dengan al-Quran dan al-Sunnah.


[Pelik sungguh apabila tafsiran yang sebegini keluar dari golongan yang melaungkan tajdid.]


4.1. Bagi tuduhan yang pertama, ini adalah nasihat penulis kepada diri penulis pertamanya, pegawai bank tersebut khasnya dan kepada pembaca amnya:


4.1.1. Perbuatan mengutuk/menuduh/menghina para Wali Allah sebenarnya mendedahkan diri kepada kecelakaan yang besar. Banyak kisah di mana orang yang menghina para wali Allah berakhir hidupnya dengan su’ al-khatimah seperti yang terjadi kepada seorang faqih di Baghdad yang bernama Ibn al-Saqa yang akhirnya mati di dalam kekufuran. Na’uzubillah min zalik.


4.1.2. Ini adalah sesuai dengan sebuah hadis Qudsi yang masyhur (tersenarai di dalam 42 hadis yang menjadi tonggak Islam yang dikumpulkan oleh Imam al-Nawawi dan dikenali sebagai Al-Arbaen al-Nawawiyyah):


Allah SWT berfirman: “Barangsiapa yang memusuhi wali bagiku, maka aku isytiharkan perang dengannya.”

Ibn Rajab al-Hanbali di dalam Jami’ al-ulum wa al-hikam menyatakan bahawa: BERPERANG DENGAN ALLAH SWT ITU ADALAH SATU TINDAKAN KUFUR.


4.1.3. Penulis teringat tentang sebuah syair Arab yang ada menyebut (lebih kurang maksudnya).


Andainya datang kepada mu kata-kata orang alim/wali yang pada zahirnya (pada pandangan engkau) bertentangan dengan Shariat, maka hendaklah engkau takwil akan kata-kata itu,

Seandainya takwil tidak dapat dilakukan, maka nafikanlah nisbah (sandaran) kata-kata tersebut kepada tuan empunya (yakni tidak mempercayai riwayat yang seumpama itu).


Begitulah sikap yang perlu kita ada terhadap para awliya’ dan ulama’ muktabar. Sentiasalah kita bersangka baik kepada mereka.


4.1.4. Namun di dalam kes ini, kata-kata yang diungkapkan oleh Rabi’ah al-Adawiyyah langsung tidak bertentangan dengan Shariat. Namun kejahilan yang hakiki adalah terletak di atas kepala yang sengaja merosakkan tafsirannya.


4.1.5. Bersangka buruk kepada diri sendiri adalah lebih layak dan patut bagi orang-orang seperti kita.


4.1.6. Seseorang pernah bertanya kepada al-Sheikh Abdul Halim Mahmood, salah seorang Sheikh al-Azhar yang masyhur, tentang mereka yang sering bersangka buruk dengan ulama’-ulama’ Sufi dan menuduh mereka dengan berbagai-bagai tuduhan. Maka al-Sheikh berkata:


“Apakah yang tikus tahu tentang urusan Singa?”


Maksudnya: Orang-orang yang menuduh para ulama’ Sufi sebenarnya tidak mampu memahami kata-kata mereka dengan sebaik-baik pemahaman ibarat seekor tikus (i.e. orang jahil) yang tidak mungkin mampu memahami urusan seekor Singa (i.e. para ‘Arifin billah).


4.1.7 Di sini, penulis lampirkan sedikit nukilan oleh Imam Ibn al-Jawzi berkenaan Rabi’ah al-Adawiyyah di dalam kitabnya Sifat al-Sofwah (yang bermaksud Sifat Orang-orang Terpilih. Di dalam kitab ini Imam Ibn al-Jawzi meletakkan riwayat-riwayat berkenaan Rasulullah SAW, para sahabat Rasulullah yang dibahagikan mengikut thabaqat (kategori), para thabi’en dan generasi selepas mereka]. Moga-moga dapatlah kita mengenali Rabi’ah al-Adawiyyah dengan lebih dekat.


Terjemahan:


“Abis Ibn Marhum al-Atthar berkata: Abdah Binti Abi Shawwal telah memberitahuku (dan dia adalah di antara hamba-hamba Allah wanita yang terbaik), dan dia pernah berkhidmat kepada Rabi’ah al-Adawiyyah.


Dia (Abdah) berkata:


Adalah Rabi’ah al-Adawiyyah itu bersolat pada keseluruhan waktu malam, dan apabila terbitnya fajar, maka beliau tidur sekejap di tempat solat beliau, sehingga fajar memancarkan cahayanya. Dan aku pernah mendengar beliau berkata, apabila beliau bangkit daripada tidurnya dalam keadaan ketakutan/kerisauan:


Wahai diri/nafsu! Sebanyak mana engkau mahu tidur? Sampai bila engkau mahu tidur? Telah hampir tiba waktunya apabila engkau tidur dengan tidur yang engkau tidak akan bangkit darinya melainkan apabila terdengan pekikan/laungan di hari kebangkitan.


(Abdah) berkata: Dan begitulah kebiasaan beliau sepanjang hidup beliau sehingga beliau wafat. Maka apabila telah sampai waktu kewafatannya, beliau memanggil daku seraya berkata: “Wahai Abdah! Janganlah engkau memberitahu sesiapapun tentang kematianku. Dan kafankanlah aku dengan jubahku ini. (Ia adalah jubah daripada bulu yang beliau berjaga malam dengannya apabila manusia telah tidur.)

(Abdah) berkata: Maka kami kafankan beliau dengan jubah beliau itu, dengan tudung bulu kambing biri-biri yang dipakai beliau.


(Abdah) berkata: Aku telah melihat beliau selepas setahun atau lebih kurang di dalam mimpiku: Beliau berpakaian warna hijau yang berkilauan, dengan tudung sutera berhias berwarna hijau yang aku tidak pernah melihat sesuatu yang lebih cantik daripadanya.


Maka aku berkata: “Wahai Rabi’ah! Apa yang telah dilakukan dengan jubah yang kami kafankan engkau dengannya dan tudung bulu kambing biri-biri tersebut?

Beliau (Rabi’ah al-Adawiyyah) menjawab: Sesungguhnya – Demi Allah! – ia ditanggalkan daripadaku dan digantikan dengan pakaian yang engkau lihat aku memakainya sekarang ini. Dan kain kapanku digulung dan dicap ke atasnya dan dinaikkan ke ‘illiyyin untuk disempurnakan bagiku pahalanya pada hari kiamat.


(Abdah) berkata: Maka aku berkata kepada beliau: “Adakah untuk ini engkau beramal pada hari-harimu di dunia?”. Maka beliau berkata: “Tidaklah semua ini melainkan satu penghormatan yang dikurniakan oleh Allah azza wa jalla kepada para walinya.


(Abdah) berkata: Maka aku berkata: Apakah keadaan Abdah Binti Abi Kilab? Beliau berkata: “Jauhnya,jauhnya. Dia telah mendahului kita – Demi Allah! – sehingga ke darjat yang sangat tinggi.”


(Abdah) berkata: Maka aku berkata: Dan dengan apa? Sedangkan engkau begitu mulia di sisi manusia? (Yakni engkau lebih mayshur daripadanya). Maka beliau berkata: “Sesungguhnya beliau tidak pernah risau/rungsing tentang bagaimanakah keadaan yang beliau berpagi-pagi atau berpetang-petang dengannya?.”


(Abdah) berkata: Maka apakah keadaan Abu Malik? (Maksudnya Abu Malik Dhaigham), Maka beliau berkata: “Beliau menziarahi Allah bila-bila beliau kehendaki.”


(Abdah) berkata: Maka aku berkata: Apakah keadaan Bishr Bin Mansur? Beliau berkata: “Oh! Oh! Dia telah dikurniakan – Demi Allah! – lebih daripada apa yang beliau harapkan.”


(Abdah) berkata: Daku berkata: “Maka perintahkanlah aku dengan satu suruhan yang dapat aku bertaqarrub kepada Allah dengannya. Beliau berkata: Hendaklah engkau memperbanyakkan zikir kepada-Nya. Telah hampir masa yang engkau akan menyesali/mencemburui mengenainya di dalam kuburmu (lantaran tidak memperbanyakkan zikir).”


Selesai terjemahan.


[Ya Allah! Limpahilah kami dengan rahmat-Mu dengan seluas-luas limpahan dan tempatkan lah bersama dengan para kekasih-Mu! Amin Ya Rabbal Alamin.]


5. Diharapkan agar kisah tersebut di atas dapat sedikit sebanyak menggambarkan kedudukan Rabi'ah al-Adawiyyah dari kaca mata seorang alim besar seperti Imam Ibn al-Jawzi. Maka diharapkan agar pembaca sekalian tidaklah tergesa-gesa terikut-ikut sikap sesetengah pihak yang sering menghina para Wali Allah.


6. Sebenarnya banyak lagi penulis nak ulas, namun begitu agar penulisan ini tidak menjadi “sebuah cerita panjang”, maka cukup sekadar ini dan penulis akan menjawab tuduhan kedua di dalam penulisan akan datang.

1 comments:

xxx said...

Eh, bukan sepatutnya Rabiah al-Adawiyah cakap 'Aku tidak layak untuk ke syurga-Mu, tetapi aku juga tidak ingin ke neraka-Mu...'?