Pages

Thursday, July 31, 2008

Hadis No. 3: Golongan Yang Mencukur Kepala (al-Tahliq)

Kenapakah para ulama’ begitu menentang golongan Wahhabi?

Jawapannya: Kerana golongan inilah yang banyak dinyatakan di dalam hadis Rasulullah SAW. Kami telah menyatakan dua buah hadis yang berkaitan.

Ini adalah hadis no. 3.

Hadis No. 3: Golongan Yang Mencukur Kepala




Terjemahan:

Daripada Abu Saed al-Khudri r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Akan keluar satu golongan manusia daripada arah Timur (Madinah) dan mereka membaca al-Quran tetapi tidak melebihi pangkal leher mereka. Mereka terpesong/terpancar keluar daripada agama seperti terpancarnya anak panah dari tempat pemanahan kemudian mereka tidak kembali lagi (ke dalam agama) sehingga kembali anak panah ke tempat perlancarannya.

Maka dikatakan: Apakah tanda mereka itu? (Wahai Rasulullah SAW)

Baginda SAW bersabda: “Tanda mereka itu adalah bercukur.” (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Dalam riwayat Muslim: “Mereka itu keluar ketika manusia berpecah-belah.”

Sedikit Perbincangan

Hadis ini dengan jelas menerangkan sifat golongan yang bakal muncul satu hari nanti. Sifat-sifat mereka ialah:
  • Dari arah Timur
  • Berslogan dengan al-Quran
  • Mereka bercukur
  • Keluar ketika manusia (bukan umat Islam sahaja) berpecah-belah

Al-Sheikh Ahmad Zaini Dahlan (Mufti Mazhab Shafie di Mekah) menukilkan di dalam kitabnya al-Durar al-Saniyyah fi al-Radd ‘ala al-Wahhabiyyah (Mutiara Yang Bersinar Bagi Menolak golongan Wahhabiyyah) (m/s: 53-54):

“al-Sayyid Abdurrahman al-Ahdal, Mufti Zabid (satu kawasan di Yaman berdekatan dengan al-Hudaydah dan Bayt al-Faqih) berkata:

Tidak perlu seseorang itu mengarang kitab untuk menolak (Muhammad) Ibn Abdul Wahhab; bahkan cukuplah untuk menolaknya dengan bersandarkan kepada Sabdaan Rasulullah SAW: (Dan tanda mereka (golongan yang sesat dari arah timur itu) ialah bercukur kepala), kerana al-tahliq (bercukur) ini tidak dilakukan oleh mana-mana ahli bid’ah selain daripada mereka. Dan Ibn Abdul Wahhab itu bahkan memerintahkan orang-orang perempuan yang mengikutnya supaya berbuat demikian sehingga seorang perempuan telah menjadi pengikutnya secara paksa telah mematahkan hujahnya. Ibn Abdul Wahhab menyangka perempuan itu mahu memperbaharui agamanya dan memaksa perempuan itu untuk mencukur rambutnya.

Perempuan itu berkata: “Kamu memerintahkan kaum lelaki supaya mencukur rambut mereka. Sekiranya kamu juga memerintahkan mereka mencukur juga janggut mereka, maka bolehlah kamu menyuruh orang perempuan mencukur rambut mereka kerana rambut bagi perempuan umpama janggut bagi lelaki (sebagai hiasaan). Maka Ibn Abdul Wahhab tidak mampu menjawab soalan itu.”

Tambah beliau lagi: “Dan sesungguhnya perlakuan Ibn Abdul Wahhab yang menyuruh pengikutnya bercukur kepala adalah satu tanda yang dijanjikan untuk membenarkan sabdaan Rasulullah SAW tentangnya dan pengikut2nya.”

Tambahan pula, hadis di atas menyatakan bahawa golongan ini akan keluar ketika manusia berpecah belah. Bukankah golongan Wahhabi keluar ketika umat Islam berpecah belah, bahkan seluruh dunia berpecah belah ketika Perang Dunia Pertama berlaku?

Walaupun sebelum itu golongan Wahhabi telah menguasai Mekah dan Madinah dua kali, tetapi telah diambil semula oleh Kerajaan Islam Turki Othmaniyyah. Dan golongan Wahabi dapat benar-benar menguasai Mekah dan Madinah setelah Perang Dunia Pertama dan kejatuhan Turki Othamniyyah. !!!

Rasulullah SAW telah memberi tanda isyarat yang cukup banyak tentang kemunculan Wahabi. Subhanallah.

Komen:
  • Adalah satu perkara yang maklum bahawa Ibn Abdul Wahhab menyuruh pengikutnya yang baru mengikutnya supaya bercukur kerana dakwaannya kononnya rambut yang lama telah tumbuh ketika pengikutnya itu masih dalam keadaan kufur.
  • Adalah satu perkara yang maklum golongan Wahhabi berpegang dengan pendapat haram memotong janggut walapun panjang. Maka kita dapat mengenal golongan Wahhabi dengan hanya melihat janggut mereka (walaupun tidak semua yang begitu adalah Wahhabi).
  • RENUNG-RENUNGKAN HADIS DAN KATA ULAMA’ DI ATAS


Kesimpulan

Sifat-sifat golongan Wahhabi yang dinyatakan di dalam hadis yang telah kami nyatakan:
  • Keluar dari arah timur (Hadis. 1 & 3)
  • Keluar daripada Najd (Hadis No. 2)
  • Berslogan dengan al-Quran tetapi tidak memahaminya dengan sebenar-benar kefahaman. (Hadis 3)
  • Tanda mereka adalah bercukur: (Arahan Muhammad Ibn Abdul Wahhab kepada para pengikutnya) (Hadis No. 3)
  • Keluar ketika manusiaberpecah belah (selepas perang Dunia Pertama: Golongan Wahhabi berjaya menjatuhkan Empayar Turki Othmaniyyah) (Hadis No. 3)
Dan banyak lagi…harap-harap golongan Ahli Sunnah amnya dan Wahhabi khasnya dapat pertimbangkan hadis-hadis ini apabila kami selesai mengeluarkan banyak lagi hadis dan kata-kata para ulama’ yang lain berkaitan kemunculan Wahabi..banyak lagi….

Wassalam.

Tuesday, July 8, 2008

Imam Abu Zahrah: Metodologi Ibnu Taymiyyah Menyebabkan Tashbih dan Tajsim



Assalamu'alaikum

Selawat dan salam ke atas Rasulullah SAW, ahli keluarga baginda dan para sahabat baginda r.anhum.

Imam Abu Zahrah adalah di kalangan para ulama' pada kurun ke-20 masihi yang diberi gelaran 'al-Imam'. Tidak perlu diragui tentang kedudukan beliau dalam dunia keilmuan. Bahkan ramai para ulama' yang hebat pada hari ini adalah generasi anak murid beliau seperti Prof. Dr. Wahbah al-Zuhayli dan ulama'-ulama' al-Azhar yang lain.

Di dalam kitabnya "Tarikh al-Mazahib al-Islamiyyah", Imam Abu Zahrah menamakan fahaman atau ajaran yang dibawa oleh Ibnu Taymiyyah sebagai al-Salafiyyah dan menamakan ajaran yang dibawa oleh Muhammad Ibn Abdul Wahhab sebagai al-Wahhabiyyah. Jadi tidak perlu hairanlah sekiranya para ulama' pada hari ini menamakan golongan Wahhabi pada hari ini sebagai golongan Salafiyyah Wahhabiyyah. [Ini bertentangan sama sekali dengan kenyataan Wahhabi bahawa "orang-orang Yahudi" lah yang menamakan gerakan Muhammad Ibn Abdul Wahhab sebagai Wahhabiyyah].

Di dalam kitabnya "Ibnu Taymiyyah: Kehidupannya dan Zamannya - Pendapatnya dan Fiqhnya", Imam Abu Zahrah telah membicarakan satu isu yang amat serius iaitu dakwaan Ibnu Taymiyyah bahawa dia memperjuangkan apa yang dipegang oleh generasi Salafus Soleh dalam memahami ayat mutashabihat. Ini banyak dilihat dalam banyak dakwaan dan penulisan Ibnu Taymiyyah.

Imam Abu Zahrah membuat perbandingan di antara "takhrij" Ibnu Taymiyyah dan "takhrij" Imam al-Ghazali tentang apa yang dipegang oleh generasi Salafus Soleh dalam memahami ayat-ayat mutashabihat. "Takhrij" memberi maksud "proses pengeluaran hukum dan membina kefahaman." Imam Abu Zahrah membandingkan kedua-dua metodologi Ibnu Taymiyyah dan Imam al-Ghazali dalam memahami apa yang dimaksudkan sebagai pegangan generasi Salafus Soleh dalam memahami ayat mutashabihat.

Kesimpulannya, Imam Abu Zahrah berpendapat bahawa metodologi Imam al-Ghazali adalah jauh lebih tepat dan benar dalam memahami kata-kata ulama' generasi Salafus Soleh berkenaan kaedah memahami ayat mutashabihat sedangkan metodogi Ibnu Taymiyyah adalah metodologi yang tertolak kerana ia boleh menyebabkan fahaman Tashbih & Tajsim. Lihat terjemahan bagi kesimpulan yang telah dibuat oleh Imam Abu Zahrah.

TERJEMAHAN:

"Dan setelah pembentangan dengan pendapat-pendapat yang pelbagai ini, maka kami telah mencapai keputusan bahawa kami tidak cenderung kepada metodologi Ibn Taymiyyah dalam memahami ayat-ayat Mutashabihat kerana ia akan menyebabkan Tashbih (Fahaman yang menyerupakan Allah dengan makhluk) dan Tajsim (Fahaman yang meletakkan sifat jisim kepada Allah) khususnya bagi orang awam, dan kami meredhai tanpa ragu-ragu metodologi Imam Ghazali (dalam memahami ayat mutashabihat), dan itulah pendekatan pemikiran yang lurus."

Sedikit tambahan:

Golongan Wahhabi sememangnya terkenal dengan sikap mereka yang sukan memperlekehkan Imam al-Ghazali walhal beliau adalah Imam yang disepakati oleh para ulama'. Kata guru kami, Sheikh Gibril, sesiapa yang menolak kedudukan Imam al-Ghazali sebagai seorang Imam di dalam agama Islam, maka sebenarnya dia telah menolak ijma'. Ini adalah kerana terdapat tiga mujaddid Islam yang tidak ada khilaf di kalangan para ulama' bahawa mereka adalah mujaddid pada zaman mereka:
  1. [al-Khalifah wa Qudwatuna] Umar Ibn Abd al-Aziz
  2. [Imamuna] Imam al-Shafie
  3. [Imamuna] Imam al-Ghazali

Allahu, Allahu, Allahu,
Wa muhammadaah, Wa Muhammadaah, Wa Muhammadaah,

Fikir-fikirkanlah.

Kami akan bentangkan metodologi Imam Ghazali pada penulisan akan datang, Insya Allah.