Pages

Tuesday, August 26, 2008

WAHHABI DIBENARKAN BERGERAK-GERAK (SIA-SIA) DI DALAM SOLAT


Bukti Wahabi dibenarkan bergerak-gerak di dalam solat. Terjemahan daripada kitab yang sangat ditakuti oleh Wahhabi di seluruh dunia yang bertajuk: Ha’ula’ Hum al-Khawarij (Mereka adalah golongan Khawarij) oleh Sheikh “Abdullah al-Qahthani.” (Rasa-rasanya nama samaran untuk tujuan keselamatan).


Buku ini telah difatwakan haram oleh golongan Wahhabi lantaran mereka tidak mampu menangkis segala hujah di dalamnya.


Terjemahan


“ Di dalam satu program radio yang bertajuk (Nur ‘ala al-darb), “Sheikh” Ibn Bazz ditanya mengenai hukum melihat jam ketika sedang bersolat, maka kami menyangka bahawa “Sheikh” akan marah kerana soalan yang sangat bodoh dan perbuatan yang meremehkan solat tersebut, lantaran wajibnya khushu’ ketika bersolat kerana seseorang hamba itu sedang mengadap Raja Segala Raja Yang Mencipta Tujuh Petala Langit dan Bumi dan segala yang ada di dalamnya. Semua orang mengetahui bahawa sekiranya sesuatu pergerakan yang dilakukan di dalam solat yang bukan bertujuan untuk memperbaiki solat, maka hukumnya adalah jelas (haram atau makruh).

Akan tetapi kami terkejut dengan jawapan “Sheikh” apabila dia menjawab:

“Tidak mengapa, sekiranya untuk mengetahui waktu.”

(Tambahan penterjemah: Pelik sungguh jawapan ini, memanglah orang tengok jam nak tahu waktu.)

Pada pendapat kami – yang merasakan sungguh pelik sepelik-peliknya -, adakah ada orang yang melihat jam semata-mata untuk bergurau senda?!

Inilah dia fiqh golongan Wahabi yang menyimpang yang boleh dilihat berlaku di kalangan para imam di Masjidil Haram, walaupun mereka menghafal al-Quran, dan bertarannum ketika membacanya, kamu pasti mampu menghitung betapa banyaknya gerakannya di dalam solat melebihi satu gerakan dalam setiap rakaat, (dan pergerakan itu) bukanlah untuk memperbaiki solat walau sedikitpun, tetapi ia adalah hakikatnya pergerakan bermain-main/sia-sia di dalam solat;

Seperti perbuatan sia-sianya yang mereka lakukan dengan memakai “shimagh” (iaitu kain bersulam yang dipakai di kepala mereka dan biasanya diikat dengan ‘iqal) yang menyebabkan kepayahan/kesulitan di dalam solat, ini adalah kerana mereka meninggalkan cara memakai serban yang mengikut sunah Nabi SAW yang masyhur, dengan dakwaan cara tersebut adalah dikira sebagai adat-adat yang tidak perlu, walaupun dalam masa yang sama mereka mendakwa mereka “Salafiyyah” (mengikut generasi salafus soleh.)

Seperti perbuatan sia-sia (bergerak-gerak) yang mereka lakukan untuk membaiki aba’ah (kain yang mereka pakai bagi menutup kepada dan bahu), bermain dengan janggut dan misai, bahkan kami pernah melihat dalam bulan Ramadhan tahun 1418 (Hijrah) hamparan kain seorang imam mereka yang menghafal al-Quran yang duduk di tengah-tengah ruang solat untuk minum kopi, dengan kedua-dua betisnya terletak/terlunjur di hadapan orang lain-lain yang sedang bersolat.

Dan di antara Fiqh Wahhabi di dalam solat ialah: mereka memasuki masjid dengan memakai kasut-kasut mereka di atas karpet-karpet untuk solat, dengan hujah mereka seumpama memakai khuf (masuk masjid di zaman Rasulullah SAW), dan tidak terlintas di fikiran mereka bahawa masjid-masjid pada zaman Rasulullah SAW dahulu ber”karpet”kan tanah, bukanlah karpet lembut seperti hari ini yang mudah terlekat kekotoran. Dan pernah berlaku, sebahagian daripada mereka meninggalkan kekotoran kasut mereka melekat di atas karpet masjid sambil ketawa dan berkata: Beginilah sunnah, Wahai “Sheikh”!

Ya! Beginilah fiqh Wahhabi di dalam solat.”

Ulasan:

  • Tidak hairanlah kalau golongan Wahhabi sembahyang bergerak-gerak, bergoyang, terkadang ke kiri, terkadang ke kanan, tangan membetulkan baju dan jubah, mengurut janggut dan misai, menyapu dahi, kepala sekejap memandang ke bawah, ke atas, dan lain-lain. Tak percaya! Lihatlah solat mereka sewaktu tarawih bulan Ramadhan nanti.
  • Penulis sendiri pernah melihat golongan Wahhabi “berselimut” bersolat dengan watak-watak (pergerakan yang melampau) begini walaupun mereka mempunyai ijazah PhD sekalipun, dan sesungguhnya benarlah mereka bersifat dengan sifat yang telah dinyatakan oleh Rasulullah SAW mengenai golongan yang sesat:

يسيؤون الأعمال

Maksudnya: “Golongan yang merosakkan amalan”.

  • Jadi tidak hairanlah kalau mereka membenarkan bermacam-macam bentuk pekerjaan dunia di dalam solat kerana mereka adalah golongan yang merosakkan amalan.
  • Jadi, tidak hairanlah apabila mereka bersolat dengan gaya yang “PELIK TAPI (TIDAK) BENAR”.
  • Andainya seorang Wahhabi itu berkata: “Semua (pergerakan) ini diambil daripada Sunnah Rasulullah SAW,”, maka katakanlah kepadanya: “Ingatlah, para ulama’ fiqh ada berkata: Seseorang itu bukanlah faqih sehinggalah dia mengetahui hadis mana yang perlu diamalkan dan hadis mana yang perlu ditinggalkan (kerana:
    • mansukh (dinasakhkan oleh nas/hadis yang lain),
    • mushkil (bertentangan dengan hadis/nas lain yang lebih kuat),
    • muawwal (tidak dipegang makna zahirnya, kerana makna zahirnya bertentangan dengan nas yang lain atau sebab-sebab lain),
    • muhtamal (mempunyai banyak kebarangkalian),
    • muqayyad (dibawa maknanya ke atas makna yang terikat yang disebut di dalam nas/hadis yang lain),
    • mukhassas (dikhususkan maknanya oleh hadis/nas yang lain);
    • dan lain-lain).
  • Fikir-fikirkanlah. Jangan memandai-mandai berijtihad dalam hukum ahkam agama kalau bukan ahlinya, takut-takut menempah jalan ke neraka. [Kami memohon perlindungan daripada Allah SWT].


Friday, August 15, 2008

Buku Pelik dan [Tidak] Benar Dalam Solat [Wahabi] Diharamkan KDN - Alhamdulillah



ALHAMDULILLAH - SATU KEMENANGAN BAGI AHLI SUNNAH DAN JAMAAH AL-ASHAIRAH KE ATAS GOLONGAN WAHABI.

BUKU DI BAWAH TELAH DIHARAMKAN OLEH KEMENTERIAN KESELAMATAN DALAM NEGERI KERANA MENGANDUNGI AJARAN YANG MENYELEWENG DARI AJARAN ISLAM [AHLI SUNNAH DAN JAMA'AH] YANG SEBENAR.




Thursday, August 14, 2008

Jangan Mudah-mudah Mendakwa bahawa Solat Anda itu adalah Solat Nabi SAW - Takut Berdusta Ke Atas Baginda SAW

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam,

Selawat dan Salam ke atas Rasulullah SAW, rahmat ke seluruh alam,

Juga kepada ahli keluarga dan para sahabat r.a. yang telah bertebaran di merata alam;


Bahagian 1:


Seorang sahabat karib saya telah meminta agar saya menjelaskan beberapa perkara berkaitan bab Solat yang sering dipersoalkan oleh golongan Salafi Wahhabi.

Maka, saya mulakan dengan hadis Rasulullah SAW:

صلوا كما رأيتموني أصلى

Maksudnya: “Bersolatlah seperti mana kamu melihat aku bersolat.”

Golongan Wahhabi telah mendapat kefahaman yang terpesong daripada hadis ini. Mereka menyatakan bahawa kita mestilah meninggalkan solat berdasarkan mazhab fiqh yang ada dan bersolat dengan solat Rasulullah SAW. Maka mereka pun mulalah mengarang buku “SIFAT SOLAT NABI” yang membawa maksud bahawa solat dengan kaedah mazhab itu adalah bukan sifat solat Nabi SAW. Tidak pernah ada dalam sejarah umat Islam terdahulu, bahkan zaman Salafus Soleh, para ulama’ mengarang buku “SIFAT SOLAT NABI.”


Di antara golongan Wahabi yang mengarang bab ini ialah Soleh Uthaymin dan Al-Albani. Di Malaysia, seorang kepala Kaum Muda (Abu Bakar Asy’ari) pernah mengarang buku yang hampir sama yang bertajuk “Sembahyang Rasulullah SAW”. Buku Al-Albani lebih tersebar di Malaysia pada hari ini. Ada juga sebahagian para ustaz kita yang pada hari ini membuat perkara yang hampir sama dan berselindung di sebalik kursus solat dan perkhemahan ibadat, dan dia telah memperlekehkan kononnya kita bersolat ikut gaya Fathani, sedangkan apa yang dia lakukan hanyalah “copy and paste”. [Astaghfirullah, janganlah anda memperlekeh ulama’2 Islam yang menjadi sebab keIslaman anda pada hari ini.] Bahkan isi kandungan kitab-kitab mereka itu juga sebahagiannya bercanggah – sebagai contoh, lihat kayfiyyat I’tidal yang dianjurkan oleh Al-Albani dan Soleh Uthaymin.


Kalau kita lihat dengan kesedaran, mereka ini hakikatnya adalah golongan yang tertipu (maghrur) dan mendedahkan diri mereka kepada kecelakaan yang besar. Andainya kandungan dan buku mereka itu tidak benar-benar menepati apa yang dilakukan oleh Rasulullah SAW, maka ditakuti mereka telah membuat pendustaan ke atas Rasulullah SAW. Satu perkara lagi, solat Rasulullah SAW terdiri daripada aspek zahir dan batin. Andainya seseorang itu hanya membincangkan perbuatan zahir solat sahaja, adakah layak dia menyatakan bahawa itu adalah solat Rasulullah SAW? Fikir-fikirkanlah.



Maka sebab itulah para ulama’ tidak mudah mendakwa-dakwi bahawa ini adalah solat Rasullah, puasa Rasulullah SAW, dan sebagainya walaupun tiada khilaf lagi bahawa umat Islam wajib bersolat sebagaimana Rasulullah SAW bersolat. Namun begitu, para ulama’ Islam menerima bahawa ada perkara-perkara di dalam solat yang bersifat zanni (tidak mencapai tahap yakin) dan ijtihadiyyah (menerima ijtihad) yang menerima pelbagai tafsiran daripada ulama’ muktabar. Maka, setiap para ulama’ yang muktabar berijtihad dengan kelayakan mereka untuk mendirikan solat sepertimana Rasulullah SAW dan semua perkara ini diambil secara bersanad dan berguru (bukan hanya dengan membaca buku). Namun begitu, mereka tidak berani untuk mendakwa solat mazhab merekalah yang menyerupai Rasulullah SAW dan solat-solat mazhab yang lain tidak menyerupai solat Rasulullah SAW.


Maka janganlah terlalu mudah mendakwa-dakwi, wahai umat Islam semua! Jangan lupa sifat wara’ dalam setiap perbuatan dan perkataan anda!


[bersambung] – Penjelasan sebenar tentang hadis di atas (akan datang, Insya Allah)

Penulisan ini dibuat secara ringkas dan berkala agar lebih mudah difahami.