Pesanan Pengendali Blog kepada Semua Ahli Ilmu

Imam Ibnu Asakir, Imam al-Khatib dan Imam al-Hafiz al-Mizzi meriwayatkan sebuah hadis yang berbunyi:

"Apabila akhir umat ini melaknat (generasi) awalnya, maka hendaklah orang-orang yang mempunyai ilmu pada ketika itu menzahirkan ilmunya, sesungguhnya orang yang menyembunyikan ilmu pada waktu tersebut seumpama seseorang yang menyembunyikan apa yang telah diwahyukan kepada (Sayyidina) Muhmammad SAW!!!"

Maka apabila lahir golongan yang mencaci dan melaknat para ulama' aqidah ASWJ al-Asha'irah dan al-Maturidiyyah (Hanafi, Maliki, Shafie dan majoriti Hanbali) yang mengikut generasi Salafus Soleh, apakah yang telah kita lakukan???
Tuesday, August 26, 2008


Bukti Wahabi dibenarkan bergerak-gerak di dalam solat. Terjemahan daripada kitab yang sangat ditakuti oleh Wahhabi di seluruh dunia yang bertajuk: Ha’ula’ Hum al-Khawarij (Mereka adalah golongan Khawarij) oleh Sheikh “Abdullah al-Qahthani.” (Rasa-rasanya nama samaran untuk tujuan keselamatan).


Buku ini telah difatwakan haram oleh golongan Wahhabi lantaran mereka tidak mampu menangkis segala hujah di dalamnya.


Terjemahan


“ Di dalam satu program radio yang bertajuk (Nur ‘ala al-darb), “Sheikh” Ibn Bazz ditanya mengenai hukum melihat jam ketika sedang bersolat, maka kami menyangka bahawa “Sheikh” akan marah kerana soalan yang sangat bodoh dan perbuatan yang meremehkan solat tersebut, lantaran wajibnya khushu’ ketika bersolat kerana seseorang hamba itu sedang mengadap Raja Segala Raja Yang Mencipta Tujuh Petala Langit dan Bumi dan segala yang ada di dalamnya. Semua orang mengetahui bahawa sekiranya sesuatu pergerakan yang dilakukan di dalam solat yang bukan bertujuan untuk memperbaiki solat, maka hukumnya adalah jelas (haram atau makruh).

Akan tetapi kami terkejut dengan jawapan “Sheikh” apabila dia menjawab:

“Tidak mengapa, sekiranya untuk mengetahui waktu.”

(Tambahan penterjemah: Pelik sungguh jawapan ini, memanglah orang tengok jam nak tahu waktu.)

Pada pendapat kami – yang merasakan sungguh pelik sepelik-peliknya -, adakah ada orang yang melihat jam semata-mata untuk bergurau senda?!

Inilah dia fiqh golongan Wahabi yang menyimpang yang boleh dilihat berlaku di kalangan para imam di Masjidil Haram, walaupun mereka menghafal al-Quran, dan bertarannum ketika membacanya, kamu pasti mampu menghitung betapa banyaknya gerakannya di dalam solat melebihi satu gerakan dalam setiap rakaat, (dan pergerakan itu) bukanlah untuk memperbaiki solat walau sedikitpun, tetapi ia adalah hakikatnya pergerakan bermain-main/sia-sia di dalam solat;

Seperti perbuatan sia-sianya yang mereka lakukan dengan memakai “shimagh” (iaitu kain bersulam yang dipakai di kepala mereka dan biasanya diikat dengan ‘iqal) yang menyebabkan kepayahan/kesulitan di dalam solat, ini adalah kerana mereka meninggalkan cara memakai serban yang mengikut sunah Nabi SAW yang masyhur, dengan dakwaan cara tersebut adalah dikira sebagai adat-adat yang tidak perlu, walaupun dalam masa yang sama mereka mendakwa mereka “Salafiyyah” (mengikut generasi salafus soleh.)

Seperti perbuatan sia-sia (bergerak-gerak) yang mereka lakukan untuk membaiki aba’ah (kain yang mereka pakai bagi menutup kepada dan bahu), bermain dengan janggut dan misai, bahkan kami pernah melihat dalam bulan Ramadhan tahun 1418 (Hijrah) hamparan kain seorang imam mereka yang menghafal al-Quran yang duduk di tengah-tengah ruang solat untuk minum kopi, dengan kedua-dua betisnya terletak/terlunjur di hadapan orang lain-lain yang sedang bersolat.

Dan di antara Fiqh Wahhabi di dalam solat ialah: mereka memasuki masjid dengan memakai kasut-kasut mereka di atas karpet-karpet untuk solat, dengan hujah mereka seumpama memakai khuf (masuk masjid di zaman Rasulullah SAW), dan tidak terlintas di fikiran mereka bahawa masjid-masjid pada zaman Rasulullah SAW dahulu ber”karpet”kan tanah, bukanlah karpet lembut seperti hari ini yang mudah terlekat kekotoran. Dan pernah berlaku, sebahagian daripada mereka meninggalkan kekotoran kasut mereka melekat di atas karpet masjid sambil ketawa dan berkata: Beginilah sunnah, Wahai “Sheikh”!

Ya! Beginilah fiqh Wahhabi di dalam solat.”

Ulasan:

  • Tidak hairanlah kalau golongan Wahhabi sembahyang bergerak-gerak, bergoyang, terkadang ke kiri, terkadang ke kanan, tangan membetulkan baju dan jubah, mengurut janggut dan misai, menyapu dahi, kepala sekejap memandang ke bawah, ke atas, dan lain-lain. Tak percaya! Lihatlah solat mereka sewaktu tarawih bulan Ramadhan nanti.
  • Penulis sendiri pernah melihat golongan Wahhabi “berselimut” bersolat dengan watak-watak (pergerakan yang melampau) begini walaupun mereka mempunyai ijazah PhD sekalipun, dan sesungguhnya benarlah mereka bersifat dengan sifat yang telah dinyatakan oleh Rasulullah SAW mengenai golongan yang sesat:

يسيؤون الأعمال

Maksudnya: “Golongan yang merosakkan amalan”.

  • Jadi tidak hairanlah kalau mereka membenarkan bermacam-macam bentuk pekerjaan dunia di dalam solat kerana mereka adalah golongan yang merosakkan amalan.
  • Jadi, tidak hairanlah apabila mereka bersolat dengan gaya yang “PELIK TAPI (TIDAK) BENAR”.
  • Andainya seorang Wahhabi itu berkata: “Semua (pergerakan) ini diambil daripada Sunnah Rasulullah SAW,”, maka katakanlah kepadanya: “Ingatlah, para ulama’ fiqh ada berkata: Seseorang itu bukanlah faqih sehinggalah dia mengetahui hadis mana yang perlu diamalkan dan hadis mana yang perlu ditinggalkan (kerana:
    • mansukh (dinasakhkan oleh nas/hadis yang lain),
    • mushkil (bertentangan dengan hadis/nas lain yang lebih kuat),
    • muawwal (tidak dipegang makna zahirnya, kerana makna zahirnya bertentangan dengan nas yang lain atau sebab-sebab lain),
    • muhtamal (mempunyai banyak kebarangkalian),
    • muqayyad (dibawa maknanya ke atas makna yang terikat yang disebut di dalam nas/hadis yang lain),
    • mukhassas (dikhususkan maknanya oleh hadis/nas yang lain);
    • dan lain-lain).
  • Fikir-fikirkanlah. Jangan memandai-mandai berijtihad dalam hukum ahkam agama kalau bukan ahlinya, takut-takut menempah jalan ke neraka. [Kami memohon perlindungan daripada Allah SWT].


0 comments: