Pesanan Pengendali Blog kepada Semua Ahli Ilmu

Imam Ibnu Asakir, Imam al-Khatib dan Imam al-Hafiz al-Mizzi meriwayatkan sebuah hadis yang berbunyi:

"Apabila akhir umat ini melaknat (generasi) awalnya, maka hendaklah orang-orang yang mempunyai ilmu pada ketika itu menzahirkan ilmunya, sesungguhnya orang yang menyembunyikan ilmu pada waktu tersebut seumpama seseorang yang menyembunyikan apa yang telah diwahyukan kepada (Sayyidina) Muhmammad SAW!!!"

Maka apabila lahir golongan yang mencaci dan melaknat para ulama' aqidah ASWJ al-Asha'irah dan al-Maturidiyyah (Hanafi, Maliki, Shafie dan majoriti Hanbali) yang mengikut generasi Salafus Soleh, apakah yang telah kita lakukan???
Wednesday, April 14, 2010

Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh; Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam; Selawat dan Salam ke atas Rasulullah SAW, Rahmat ke seluruh alam; Juga kepada ahli keluarga baginda dan para sahabat r.a. yang telah bertebaran di merata alam;
1. Pendekatan menolak golongan Wahhabi dengan bukti daripada kitab-kitab karangan ulama’ didapati amat berkesan untuk membuktikan bahawa fahaman ini ditolak oleh majoriti ulama’. Maka, pendekatan seperti ini akan dikekalkan di blog ini bagi memudahkan pembaca mendapat bukti secara langsung. Penulis amat berharap agar penyelidik-penyelidik di Jabatan-jabatan agama Islam dapat mengumpulkan bukti-bukti ini dan dengan mudah dapat menjelaskan kedudukan Wahhabi dari perspektif ulama’ apabila diperlukan nanti.
2. al-Imam al-Sowi al-Maliki adalah salah seorang ulama’ ASWJ dan al-Azhar yang hidup di zaman fitnah Wahhabi ini mula muncul. Beliau dilahirkan pada tahun 1175 H (+- 1761) dan wafat pada 7 Muharram 1241 H (+- 22 Ogos 1825). Beliau merupakan seorang ulama’ yang diberikan dengan gelaran Al-‘Arif billah, al-Imam al-Faqih, Shaikh al-Shuyukh, Umdah Ahl al-Tahqiqi wa al-Rusukh, Qudwah al-Salikin, Murabbi al-Muridin, al-‘Allamah, al-Fahhamah, al-Hibr, al-Fahhamah, al-Mudaqqiq – menunjukkan keilmuan dan “kesarjanaan” beliau diiktiraf oleh para ulama’.
3. Beliau mempunyai guru-guru yang mayshur, anak-anak murid dari kalangan ulama’ besar dan karangan-karangan beliau yang menjadi rujukan. Kitab al-Tafsir beliau yang menghuraikan Tafsir al-Jalalayn (tafsir ringkas yang ditulis oleh Imam Jalaluddin al-Mahalli dan Imam Jalaluddin al-Suyuti) yang lebih dikenali dengan “Hashiyah al-Sowi” adalah begitu masyhur dalam disiplin ilmu Tafsir.
4. Di dalam kitab tersebut, ketika menghuraikan Tafsir al-Jalalayn (Imam Jalaluddin al-Mahalli dan Imam Jalaluddin al-Suyuti) berkenaan ayat 6 dan 7 daripada Surah Fatir:
إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّمَا يَدْعُو حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِيرِ (6) الَّذِينَ كَفَرُوا لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَالَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ (7)
“Sesungguhnya Syaitan adalah musuh bagi kamu, maka jadikanlah dia musuh (yang mesti dijauhi tipu dayanya); sebenarnya dia hanyalah mengajak golongannya supaya menjadi dari penduduk neraka (6)
Orang-orang yang kafir, bagi mereka azab yang berat; dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh, bagi mereka keampunan dan pahala yang besar (7)”
Beliau menghuraikan Tafsir al-Jalalayn yang menyatakan bahawa ayat ini diturunkan kepada Abu Jahal dan orang-orang seumpamanya daripada musyrikin Mekah seperti al-‘As Ibn Wa’il, Al-Aswad Ibn al-Mutallib, ‘Uqbah Ibn Abi Mu’it, dan lain-lain dengan dikuatkan dengan dalil-dalil yang lain. Kemudian beliau menghuraikan dengan lebih lanjut lagi bahawa (Terjemahan bagi bahagian berwarna merah dari gambar di atas):

“Dan dikatakan bahawa: ayat ini diturunkan kepada golongan al-Khawarij yang mengubah tafsiran al-Quran dan al-Sunnah dan menghalalkan dengan (tafsiran) tersebut darah dan harta umat Islam, sepertimana yang disaksikan pada waktu ini di kalangan golongan yang serupa dengan mereka (Khawarij); dan mereka adalah satu golongan di bumi Hijaz yang dipanggil “WAHHABIYYAH”; mereka menganggap diri mereka berada di atas sesuatu (kebenaran); maka ketahuilah bahawa mereka adalah golongan pendusta/penipu; Syaitan telah menguasai mereka dan melupakan mereka daripada mengingati Allah; mereka adalah kelompok Syaitan; dan ketahuilah bahawa kelompok Syaitan adalah mereka yang rugi; kita berdoa kepada Allah Yang Maha Mulia agar memutuskan keturunan mereka (orang-orang yang mengikut mereka) sehingga akhir.” [Selesai terjemahan]
5. Berdasarkan penjelasan Imam al-Sowi, maka tidak hairanlah golongan Wahhabiah ini sememangnya jauh bahkan membenci majlis-majlis zikir (seperti majlis tahlil, dll) dan ahli-ahli zikir (ahli sufi dan tarikat muktabar), dek kerana dipermainkan oleh Syaitan.
6. Ada umat Islam melihat zikir sebagai ubat, apabila terlanjur berbuat dosa, mereka kembali bertaubat dan memperbanyakkan zikrullah. Alhamdulillah.
7. Ada umat Islam yang melihat zikir sebagai makanan dan mengambilnya sebagai wirid harian, tak selesa dan tidak bermaya kalau tidak berzikir atau terlepas wirid hariannya. Alhamdulillah walhamdulillah.
8. Namun sangat sedikit daripada kalangan kita umat Islam yang dapat merasakan zikir seumpama nafas, tiada erti hidup tanpanya, waktu-waktu yang dilalui tanpa zikrullah dirasakan sia-sia seumpama mayat hidup, tidak bermakna, waktu itu akan disesali di akhirat nanti, walaupun seseorang itu masuk ke syurga. Bahkan zikir itu dirasakan lebih lazat daripada air sejuk di kala cuaca yang amat panas. Allahu akbar. Allahummaj’alna minhum.
9. NAMUN BEGITU, golongan Wahhabi sering melihat amalan zikrullah sebagai RACUN!!! BETAPA ROSAKNYA FAHAMAN DAN PEMIKIRAN MEREKA. Wal-‘iyazubillah.
10. Pernah satu ketika seorang pelajar datang berjumpa penulis dan bertanya tentang hukum berzikir dengan bilangan tertentu seperti 1000 atau 3000. Ini adalah kerana ia menjadi amalan abangnya. Penulis dengan segera menjawab soalan tersebut dengan beberapa soalan:
· “Apakah hukum lalai daripada mengingati Allah (zikrullah)? Sebelum membincangkan hukum zikrullah, kita kene bincang hukum ghaflah atau lalai daripada mengingati Allah terlebih dahulu”
· “Apakah hukum lalai dari zikrullah atau tidak berzikir sebanyak 1000 nafas atau 3000 nafas? Sekurang-kurangnya abang kamu tidak lalai dalam 1000 atau 3000 nafasnya, kamu, kita bagaimana? Nikmat Allah meliputi kita dalam setiap nafas kita”
· “Dalam sehari kamu kamu banyak mengingati Allah atau banyak lalai daripada mengingati Allah? Dia menjawab: Banyak lalai. Penulis membalas: Jika begitu, marilah kita sama-sama bincang berkenaan hukum perkara yang lebih banyak kita lakukan dalam sehari, iaitu lalai.”
Selepas itu, penulis berbincang berkenaan hukum lalai dengan pelajar tersebut tanpa perlu membincangkan hukum zikrullah lagi. Ini adalah kerana perintah untuk berzikir lebih banyak terdapat di dalam al-Quran berbanding perintah solat. Maka, jelaslah kepentingannya. Adapun, hukum lalai hanya akan diperolehi apabila kita belajar dengan ulama’ yang menitikberatkan zikrullah, iaitu ulama’ sufi dan tarikat muktabar.
11. Penulis ingin berpesan kepada umat Islam di luar sana, khasnya para pembaca,
· Jauhilah golongan yang mengajar anda untuk membenci amalan zikrullah dan ahlinya (ahli sufi dan tarikat muktabar) walaupun dia mempunyai gelaran Professor atau Dr. atau Ustaz sekalipun;
· Janganlah cepat-cepat atau gopoh memusuhi amalan-amalan tarikat sufi muktabar kerana takut-takut anda memusuhi para awliya’-Nya.
12. Akhir kata, sekiranya seorang ulama’ besar Islam seperti Imam al-Sowi telah menerangkan keburukan Wahhabiyyah dengan begitu berat sekali: Apakah pendirian yang patut kita buat? Apakah tindakan yang patut kita ambil? Apakah kita hanya perlu bersikap sambil lewa dalam isu ini? Sama-samalah kita fikir-fikirkan. Jangan biarkan hidup anda terus dihantui misteri Wahhabi…bi…bi…pssssss..Keluar asap.
Rujukan Tambahan di internet (You Tube) – Bahasa Inggeris:

Wassalamu’alaikum.

5 comments:

Abu Muhammad Al-Mujahid said...

salam. Ust,
Bgaimana dgn sifat 20 yg dikatakan bid'ah dlm akidah? mereka(Wahabi) kata cukup dgn surah Al-ikhlas shj utk nyatakan sifat2 Allah. Bgaimana juga dgn ayat mutashabihat yg dikatakn tidak perlu kepada takwilan? Cuma minta pendapat.

Al-Ashairah said...

Wa'alaikumussalam

Sifat 20 diasaskan berdasarkan ayat-ayat Muhkamat kerana "dalalah" atau makna adalah amat jelas dan mencapai tahap yakin. Ayat-ayat Mutashabihat tidak boleh dijadikan asas-asas akidah kerana "dalalah" atau makna yang sangat tidak jelas dan kabur. Bagi ayat-ayat Mutashabit, ulama telah menyusun kaedah tafwidh dan takwil dengan syarat-syaratnya. Kedua-dua kaedah ini menyelamatkan ketergelinciran aqidah dan membawa kepada maqam kamal al-yaqin bagi mereka yang mengaji dengan ahlinya, dan betapa sedikit mereka (yang ahli) itu pada hari ini.

Makna "zahir" bagi ayat-ayat Mutashabihat tidak mencapai tahap yakin sebab itulah ada kaedah ulama' menyatakan:
"Al-Zahir la yufidu 'illa al-zann wa al-zann la yu'khazu fi al-aqidah"

Maksudnya: "Makna "zahir" bagi sesuatu nas masih membawa makna yang bersifat zann (tidak mencapai yakin 100%), oleh sebab itu ia tidak dijadikan asas aqidah (kerana aqidah berasaskan keyakinan)." Bahkan makna zahir ayat Mutashabihat bertentangan dengan Muhkamat,maka kembalikanlah makna Mutashabihat kepada makna Muhkamat, kerana Muhkamat adalah "ummul kitab".

Mereka yang mempertikaikan sifat 20 (dari segi kandungannya) ditakuti rosak akidahnya kerana ia adalah asas kepada mengenal Allah SWT, asas tauhid. Bahkan sifat 20 adalah huraian dan makna yang perlu dihadirkan apabila menyebut "LA ILAH ILLA ALLAH".

Perbezaan di antara kewajipan mengetahui 13 atau 20 sifat atau 21 adalah khilaf lafzi. Jangan terpedaya dengan huraian orang-orang Wahhabi di luar sana, mereka adalah golongan yang Rasulullah SAW pesan agar kita berhati-hati dengan mereka - iaitu golongan yang mempunyai zaygh (penyakit terpesong dari kebenaran) di hati2 mereka, terfitnah dengan ayat2 mutashabihat.

Sifat 20 bukanlah dengan makna menghadkan sifat Allah kepada 20 sifat, ia adalah sifat yang wajib diketahui secara tafsil oleh mukallaf. Adapun, akidah secara umum, maka wajib ber'iktikad bahawa Allah SWT bersifat dengan sifat-sifat Kamal (kesempurnaan), Jamal (keindahanan/kecantikan), dan Jalal (keagungan).

Sebenarnya pengajian mendalam ini perlu kepada guru yang ahli, dan sangat sedikit yang ahli pada hari ini. Namun, orang awam diwajibkan asasnya sahaja. Penulis kurang gemar melibatkan orang awam dalam perbahasan mendalam mengenai sifat2 Allah, apatah lagi di internet. Cukuplah berpegang dengan manhaj Al-Ashairah dan Al-Maturidiyyah yang di susun bagi masyarakat awam.

Jangan terbawa-bawa dengan bisikan syaitan jin dan manusia yang cuba mengajak orang-orang awam membincangkan ayat-ayat Mutashabihat, takut-takut terpalit penyakit "waswasah" berkenaan sifat-sifat Allah. Jauhilah, jauhilah, jauhilah x1000 mereka dan perbincangan mereka berkenaan ayat Mutashabihat kerana ia adalah bid'ah yang sangat x1000 besar.

Surah al-Ikhlas adalah intipati Tauhid - ada di dalamnya tauhid zat, sifat dan af'al. Maknanya begitu mendalam bagi mereka yang dibukakan kefahaman mengenai surah ini. Namun huraiannya perlu disharahkan oleh ulama' yang ahli. Dan pengajian sifat 20 dengan mereka yang ahli mampu memberikan pemahaman mengenai surah ini.

Akhir kata, kepada semua pembaca, JAUHILAH PERBINCANGAN MENGENAI AYAT-AYAT MUTASHABIHAT, IA ADALAH BID'AH YANG SANGAT BAHAYA KERANA PERBINCANGANNYA BERKAITAN DENGAN PERBAHASAN TAUHID. Jangan terpedaya dengan fitnah Wahhabiyyah.

Wassalamu'alaikum.

Abu Muhammad Al-Mujahid said...

ok, syukran ustz.

al-aman said...

Hasyiah Sowi yg dicetak di Arab Saudi sudah berubah. Teks berkenaan telah pun dibuang. X bidaah ke buat macam tu?!

Sanggup menipu demi mempertahankan kelompoknya.

Al-Ashairah said...

Terima kasih dan tahniah di atas kajian anda.

Sheikh Yusuf al-Rifai telah menegur perkara ini kepada pendokong fahaman Wahhabi di dalam bukunya: "Nasihah ila ikhwanina, ulama' Najd." Saya tak masukkan isu ini sebab tak nak artikel menjadi panjang.

Tapi tak tahulah sejauh mana nasihat itu didengar dan diambil tindakan sewajarnya. Bahkan, penyelewengan buku seperti ini "sangat diketahui sebagai amalan Wahhabi."

Saya sendiri telah hilang "kepercayaan" terhadap buku2 yang ditahqiq dan diterbitkan oleh Wahhabi, khasnya di Saudi.

Sebagai pengkaji, saudara perlu tahu siapakan penerbit dan pentahqiq buku berfahaman Wahhabi agar dapat berhati2 apabila membuat pembacaan dan kajian.

Semoga Allah memimpin kita ke jalan yang lurus.