Pesanan Pengendali Blog kepada Semua Ahli Ilmu

Imam Ibnu Asakir, Imam al-Khatib dan Imam al-Hafiz al-Mizzi meriwayatkan sebuah hadis yang berbunyi:

"Apabila akhir umat ini melaknat (generasi) awalnya, maka hendaklah orang-orang yang mempunyai ilmu pada ketika itu menzahirkan ilmunya, sesungguhnya orang yang menyembunyikan ilmu pada waktu tersebut seumpama seseorang yang menyembunyikan apa yang telah diwahyukan kepada (Sayyidina) Muhmammad SAW!!!"

Maka apabila lahir golongan yang mencaci dan melaknat para ulama' aqidah ASWJ al-Asha'irah dan al-Maturidiyyah (Hanafi, Maliki, Shafie dan majoriti Hanbali) yang mengikut generasi Salafus Soleh, apakah yang telah kita lakukan???
Wednesday, May 14, 2008

Fatwa al-Imam al-’Allamah Al-Sheikh Muhammad Ibn Abdullah Ibn Humayd al-Najdi al-Hanbali, Mufti Mazhab Hanbali di Mekah al-Mukarramah (Wafat 1295H)

Kitab ini bertajuk: al-Suhub al-Wabilah ‘ala dara’ih al-Hanabilah bermaksud “Awan Yang Menurunkan Hujan ke atas Makam Ulama’ Mazhab Hanbali”.

Sedikit Ulasan

  • Wahhabi sering juga mendakwa bahawa mereka bermazhab Hanbali apabila mereka dilabelkan sebagai “golongan tidak bermazhab”.
  • Tetapi Mufti Mazhab Hanbali hanya mengiktiraf Sheikh Abdul Wahhab, ayah Muhammad [Ibn Abdul Wahhab] sahaja sebagai salah seorang alim dalam Mazhab Hanbali dan mendedahkan kesesatan ajaran Muhammad Ibn Abdul Wahhab dalam kitab ini. Namun begitu, mufti ini telah dituduh dengan tuduhan dengki dan iri hati oleh Ibn Bazz (bekas Mufti Saudi) dalam komentarnya.
  • Mana yang lebih anda percayai, Mufti Mazhab Hanbali di era ‘Uthmaniyyah atau Mufti Saudi di era Sa’udiyyah? Tepuk dada, tanya iman.

Sedikit Terjemahan Bagi Mereka Yang Tidak Mahir Membaca Buku Arab

[Abdul Wahhab] adalah ayah kepada Muhammad [Ibn Abdul Wahhab], pendokong dakwah yang tersebar kemudaratannya/kejahataannya/percikan apinya ke seluruh pelusuk [dunia].

Dan telah mengkhabarkan kepada daku sebagaian ahli ilmu (ulama’) yang daku temui yang sempat bertemu dengan Sheikh Abdul Wahhab bahawa beliau sangat marah kepada anaknya, Muhammad kerana keengganan [anak]nya belajar fiqh seperti abang-abangnya…

Dan [Sheikh] berkata kepada orang ramai: “Sesungguhnya amat besar kejahatan yang akan kamu semua lihat datang daripada Muhammad (Ibn Abdul Wahhab)..

Dan Muhammad Ibn Abdul Wahhab tidak menerima pendapat selain daripada dua orang sahaja, dan dia tidak akan berpaling kepada mana-mana pendapat orang alim (sama ada dahulu atau sekarang) biar siapapun dia melainkan Sheikh Taqiyyuddin Ibn Taymiyyah dan anak muridnya Ibnu al-Qayyim. Dan sesungguhnya dia menganggap kata-kata mereka berdua sebagai nas yang tidak boleh ditakwil.

Muhasabah Diri

Andainya Mufti Mazhab Hanbali di Mekah al-Mukarramah menghukum Muhammad Ibn Abdul Wahhab sebagai pembawa ajaran yang memudaratkan dan sesat, adakah anda:

  • sanggup menuduh mufti tersebut dengan iri hati dan dengki. Wal ‘iyadhubillahi. Seperti Ulama’ Wahhabi.
  • atau; menilai semula kedudukan anda terhadap gerakan Salafi Wahhabi menggunakan neraca Ahli Sunnah dan Jemaah.
  • atau; terus berpegang dengan ulama’ Ahli Sunnah dan Jemaah tanpa sebarang syak wasangka lagi.

Fikir-fikirkanlah, jangan biarkan diri anda diselubungi misteri Salafi Wahhabi.


0 comments: