Pesanan Pengendali Blog kepada Semua Ahli Ilmu

Imam Ibnu Asakir, Imam al-Khatib dan Imam al-Hafiz al-Mizzi meriwayatkan sebuah hadis yang berbunyi:

"Apabila akhir umat ini melaknat (generasi) awalnya, maka hendaklah orang-orang yang mempunyai ilmu pada ketika itu menzahirkan ilmunya, sesungguhnya orang yang menyembunyikan ilmu pada waktu tersebut seumpama seseorang yang menyembunyikan apa yang telah diwahyukan kepada (Sayyidina) Muhmammad SAW!!!"

Maka apabila lahir golongan yang mencaci dan melaknat para ulama' aqidah ASWJ al-Asha'irah dan al-Maturidiyyah (Hanafi, Maliki, Shafie dan majoriti Hanbali) yang mengikut generasi Salafus Soleh, apakah yang telah kita lakukan???
Thursday, August 14, 2008

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam,

Selawat dan Salam ke atas Rasulullah SAW, rahmat ke seluruh alam,

Juga kepada ahli keluarga dan para sahabat r.a. yang telah bertebaran di merata alam;


Bahagian 1:


Seorang sahabat karib saya telah meminta agar saya menjelaskan beberapa perkara berkaitan bab Solat yang sering dipersoalkan oleh golongan Salafi Wahhabi.

Maka, saya mulakan dengan hadis Rasulullah SAW:

صلوا كما رأيتموني أصلى

Maksudnya: “Bersolatlah seperti mana kamu melihat aku bersolat.”

Golongan Wahhabi telah mendapat kefahaman yang terpesong daripada hadis ini. Mereka menyatakan bahawa kita mestilah meninggalkan solat berdasarkan mazhab fiqh yang ada dan bersolat dengan solat Rasulullah SAW. Maka mereka pun mulalah mengarang buku “SIFAT SOLAT NABI” yang membawa maksud bahawa solat dengan kaedah mazhab itu adalah bukan sifat solat Nabi SAW. Tidak pernah ada dalam sejarah umat Islam terdahulu, bahkan zaman Salafus Soleh, para ulama’ mengarang buku “SIFAT SOLAT NABI.”


Di antara golongan Wahabi yang mengarang bab ini ialah Soleh Uthaymin dan Al-Albani. Di Malaysia, seorang kepala Kaum Muda (Abu Bakar Asy’ari) pernah mengarang buku yang hampir sama yang bertajuk “Sembahyang Rasulullah SAW”. Buku Al-Albani lebih tersebar di Malaysia pada hari ini. Ada juga sebahagian para ustaz kita yang pada hari ini membuat perkara yang hampir sama dan berselindung di sebalik kursus solat dan perkhemahan ibadat, dan dia telah memperlekehkan kononnya kita bersolat ikut gaya Fathani, sedangkan apa yang dia lakukan hanyalah “copy and paste”. [Astaghfirullah, janganlah anda memperlekeh ulama’2 Islam yang menjadi sebab keIslaman anda pada hari ini.] Bahkan isi kandungan kitab-kitab mereka itu juga sebahagiannya bercanggah – sebagai contoh, lihat kayfiyyat I’tidal yang dianjurkan oleh Al-Albani dan Soleh Uthaymin.


Kalau kita lihat dengan kesedaran, mereka ini hakikatnya adalah golongan yang tertipu (maghrur) dan mendedahkan diri mereka kepada kecelakaan yang besar. Andainya kandungan dan buku mereka itu tidak benar-benar menepati apa yang dilakukan oleh Rasulullah SAW, maka ditakuti mereka telah membuat pendustaan ke atas Rasulullah SAW. Satu perkara lagi, solat Rasulullah SAW terdiri daripada aspek zahir dan batin. Andainya seseorang itu hanya membincangkan perbuatan zahir solat sahaja, adakah layak dia menyatakan bahawa itu adalah solat Rasulullah SAW? Fikir-fikirkanlah.



Maka sebab itulah para ulama’ tidak mudah mendakwa-dakwi bahawa ini adalah solat Rasullah, puasa Rasulullah SAW, dan sebagainya walaupun tiada khilaf lagi bahawa umat Islam wajib bersolat sebagaimana Rasulullah SAW bersolat. Namun begitu, para ulama’ Islam menerima bahawa ada perkara-perkara di dalam solat yang bersifat zanni (tidak mencapai tahap yakin) dan ijtihadiyyah (menerima ijtihad) yang menerima pelbagai tafsiran daripada ulama’ muktabar. Maka, setiap para ulama’ yang muktabar berijtihad dengan kelayakan mereka untuk mendirikan solat sepertimana Rasulullah SAW dan semua perkara ini diambil secara bersanad dan berguru (bukan hanya dengan membaca buku). Namun begitu, mereka tidak berani untuk mendakwa solat mazhab merekalah yang menyerupai Rasulullah SAW dan solat-solat mazhab yang lain tidak menyerupai solat Rasulullah SAW.


Maka janganlah terlalu mudah mendakwa-dakwi, wahai umat Islam semua! Jangan lupa sifat wara’ dalam setiap perbuatan dan perkataan anda!


[bersambung] – Penjelasan sebenar tentang hadis di atas (akan datang, Insya Allah)

Penulisan ini dibuat secara ringkas dan berkala agar lebih mudah difahami.


1 comments:

almukminun said...

Assalammualaikum ustaz.
Artikel ini sangat sesuai untuk menolak fitnah rasul dhri-abu farouq dlm buku solatlas sebagaimana kamu melihat aku solat.
syukran ya ustaz.

al-Haqir illa ALLAH Al-GHANIY:
http://almukminun.blogspot.com/